Egy gondolat mára
  • Kevés, hogy önmagában csak álmaink legyenek, ha nincs jövőképünk, ha nem tűzünk ki konkrét köztes állomásokat, és ha nem tervezzük meg az odavezető utat, akkor csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem jutunk el a célig. Tervezés nélkül nem jutnánk el sehova. Kemény Dénes

Marketing kell a kicsiknek is

Mostanában sokszor dolgozom coaching megközelítéssel kisvállalkozások, egyéni vállalkozások céljain. Amikor rajzolni kezdjük, hogy kik vagyunk és mit akarunk – tovább nem is lépve – azonnal szembe tűnik, hogy mennyire nehéz is megfogalmazni, hogy ki is vagyok, aki szépen lassan össze fog forrni vállalkozásával és egy idő után már képtelenség lesz eldönteni, hogy hol a határ. Minden gondolatunk a cégünk körül forog, gondjaival ébredünk, feladataival alszunk el, energiánkat több-kevesebb sikerrel beosztva élünk, máskor túlélünk. Éppen ezért nem is áll szándékomban leválasztani a céget az emberről,  aki a lelke mindennek… mivel nem is lehet. Te vagy a cég, a cég vagy Te… és ennek szellemében dolgozunk egy élő, érző, lüktető képződményen.

Nagyon szép coaching feladat felépíteni valakit, akinek önkifejezése a vállalkozása, akinek örömei, sikerei, önbizalma, énképe származik épp belőle. A siker mögött ezer könny, lemondás, tévedés, korrigálás, csalódás, izgalom és kockázat van, amelyről nem akar tudomást venni az, aki csak tisztes távolból (irigyen) szemléli vagy oly sokszor bírálja azt, aki úgy dönt, hogy saját kezébe veszi a sorsát, nem várja el másoktól, hogy munkahelyet kapjon, megteremti saját magának. Micsoda nehéz és bátor döntés!

Annyi helyen olvasom, hallom, hogy mik az okok, amelyek dagasztják a kifogások tárházát. Hallom, látom, hogy mennyi az elvárás, mennyi a nyomás – adjanak munkát, mert jár. Semmi sem jár. Még nem tudják.

Számtalan beszélgetésen túl be kell látnom, hogy az ember nem erőszakolhatja meg önmagát, ha a hitrendszerébe nem fér bele, hogy képes lenne önállóan alkotni, teremteni, valami sajátot hozzátenni a világ egészéhez… akkor ez a saját döntése marad és tényleg az alkalmazotti létben kell keresgélnie a helyét. Megfelelő hozzáállással, motivációval és önmegújító képességgel meg is találhatja bárki a helyét, hogy hosszú időn keresztül elégedetten éljen és jobbító szándékkal teljesítsen, a nagy egész kicsi részeként.

Mi van azokkal, akik alkalmazottak akarnak maradni, de egyáltalán nem élik meg alkotói örömként azt, amit épp csinálnak, sőt, egyáltalán semmi öröm nincs a hétköznapi, munkával töltött időben? Nos náluk sokkal nehezebb bármilyen falat áttörni, víziót adni, hiszen a belső vágyuk sincs meg, hogy játékként fogják fel és olyanná alakítsák a körülményeket, amelyekben kihozzák magukból és lehetőségeikből a maximumot. Ma nem is erről a vonalról szeretnék írni – talán majd máskor.

Visszatérve a kicsikre – mikrovállalkozásokra, egyéni vállalkozásokra. Azokat nagyon szeretem! Lelünk, udvariaskodást rövidre fogva belevágunk, tapogatózva beszélgetünk a helyzetről, jönnek a félelmek, kilátások, konkurencia, nyomás, terhek. Micsoda mumusok! Aztán rajzolni kezdünk, köröket, vonalakat, hatósugarakat, visszhangokat, feladatokat, felelősségeket, lehetőségeket… és beindul az ötletroham. A karba tett kéz az asztalra kerül, a test előre dől, ceruza a kézben, szó szóba ér, inspirál, lelkesít, továbbgondol, feláll, leül, hajába túr, azonnal indulna, tenne. Ismered? Én igen. Egyszerűen imádom.

Hogy is működik? Mitől? A coaching egyszerű visszakérdezései, köröket szűkítő pontosításai olyan módszereket ad, amelyek nem engedik, hogy eltérjünk a tárgytól. Üzleti terv és marketing terv nélkül nem is kezdek dolgozni senkivel, így első találkozásaink mindig erről szólnak. Mennyiszer kaptam már meg, hogy minek üzleti terv, vágjunk bele azonnal. Volt már részem benne, végignéztem komoly étterem bezárást is, amikor a befektetőknek prezentáltam, hogy alsó hangon 30-40 oldalas anyag kidolgozását javaslom, amelyre ráépítjük akciótervünket. Lesöpörték. Méregdrága étkészletet vettek és csodálatos bútorokkal rendezték be a helyet inkább. Aztán vártak. Nem volt konkurencia figyelés, sem SWOT analízis, amelyből tervezhették volna a megnyitást. Sajnos célcsoportokat sem definiáltak és időzítési tervet sem készítettek. Viccesen annyit mondott az egyik befektető, hogy dobjak össze 5-6 oldalt, amelyből majd válogatnak, hogy milyen reklámozást használjanak. Kiráz a hideg ezektől a szavaktól. 😉 Már nem emlékszem, talán fél évig volt nyitva, folyamatos vegetációban tengődve.

Miért gondolom, hogy a kicsiknek is szüksége van marketingre, hatékony marketing kommunikációra? Pontosan azért, hogy időt, pénzt és energiát spóroljunk hosszú távon. A kicsi semmiben sem különb a nagyokhoz képest. Hiszem. Vallom. Tudom. Jó-jó, a véget nem érő meetingek kicsit egyszerűbben zajlanak önmagunkkal, de majdnem minden ugyanaz. A siker mögött tervezés és tudatosság van. Figyelés, következtetés, változtatás, korrigálás, tapasztalás. Ha egymásra épített tervünket lépésről-lépésre valósítjuk meg, akkor előfordulhat ugyan, hogy egyik-másik zsákutcába visz, de még mindig lehet továbblépni és a következő tennivalót csatasorba állítani. Nem hiszed? Akkor nézd meg azokat a kicsiket, akiknek mindig van reakciója az ellenreakcióra. Persze, előfordulhat, hogy rögtönözni kell, de a nagyon nagy része időzítés, tudatos tervezés, megfontoltság és stratégia. A kicsik is rendelkeznek vízióval, tudniuk kell, hogy hova tartanak és ahhoz mikor-mire van szükségük. OK, pontosítok – a kicsi és sikeresek is rendelkeznek vízióval.

Nézz magadra, ha vállalkozol. Milyen terveid vannak? Víziód megáll a saját lábán? Elég stabil? Folyamatosan fejleszted, erősíted, építed? Hiszel benne, hogy tudatos marketing kommunikációd egy-egy fontos alkotóelemmé válik, beépül és sziklaszilárddá tesz? Sokszor mondom azoknak, akikkel együtt dolgozom, hogy ha a kavicsot bedobjuk a vízbe, az előbb-utóbb begyűrűzik. Kétség nem fér hozzá!

Azon érdemes dolgozni, hogy tegyük tele a zsebünket kavicsokkal, hogy amire a vízpartra érünk, legyen mit beledobni. A Te zsebed tele van?

Hegedüs Erika

 

Comments

comments

Vélemény, hozzászólás?


Újratervezés Napló


Látogass el weboldalamra!


Regisztrálj a blogra

hogy azonnal értesülhess az új bejegyzésekről!



Tréning séta közben:


AJÁNDÉK coaching!


Köszönöm ha meghívsz egy kávéra!

Keresés a blogon

Nézz be ide:


Kövess a Facebookon

Video csatornáim:



Google+:



Twitter:



Inspiráció képekben:







Húznál egy Angyalkártyát?


A CoachOK Szakmai Szövetség alapító tagja vagyok:

Milyen nap is van ma?