Egy gondolat mára
  • Ha rugalmas vagy, és hagysz másokat olyannak lenni, amilyenek, akkor egy rakás stressztől kíméled meg magad. A lelki béke a megváltozott hozzáállásból származik, nem pedig a megváltozott körülményekből. Andrew Matthews

Kell tudatosan életmódot tervezni?

Érezd jól magad a testedben! – frázisnak tűnhet, de olyan sokszor előfordul, hogy vasárnap eltökélem, hogy hétfőtől beindul az életmódom újratöltése, újratervezése, aztán egy-egy újabb fárasztó nap után gyakorta feledésbe is merül a nagy tervem. Nálad is van ilyen?

Gondoltam egy nagyot, ha már úgyis az az álmom, hogy újságíróként is dolgozhassak, kitaláltam, hogy időről-időre megkeresek és kikérdezek olyan embereket, akik valamit már megértettek, valamit már jól csinálnak, már adhatnak nekünk a tapasztalásaikból, tudásukból, amelyeket akár be is építhetünk az életünkbe, gazdagodhatunk, formálódhatunk… Első beszélgetőpartnerem egy életmód coach volt.

Folyton rohansz, kapkodsz, intézkedsz, és alig-alig szakítasz időt arra, hogy erőt gyűjts? Úgy gondolod, neked nem kell én-idő, pedig egyre fáradtabban, fásultabban bámulod a tükörképedet? Bakos Zsuzsi életmód coach kollégámat a testi-lelki közérzetjavítás praktikáiról faggattam.

Egyszer azt mondtad, a diéta a múlté. Mi a jövő?

A gondosan megtervezett életmódváltás. Egy lakásfelújításnak sem fogunk neki tervezés és átgondolás nélkül. A testünk jobban árulkodik rólunk, mint hinnénk, ezért meg kell tanulnunk figyelni a jelzéseire. A coaching azon ága, amellyel én foglalkozom, többek között arra készít fel, hogy érzékenyebben reagáljunk ezekre. A diéták azért nem működnek, mert egy halom olyan dolgot erőltetnek ránk, amelyek nem a sajátjaink. Egy ideig még csak-csak követjük az előírtakat, de amint felhagyunk ezekkel, minden visszakerül a régi kerékvágásba, vagyis a nehezen lefaragott kilók szépen visszakúsznak ránk, a tornacuccunk meg porosodik a szekrényben.

Hogyan tehető hatékonyabbá az életmódváltás?

Apró lépésekkel, hogy a szervezetünk is alkalmazkodni tudjon az új szokásokhoz. Emellett fel kell készülni a bukkanókra, arra, hogy lesznek nehezebb napok, feszültségek, amiket kezelnünk kell. Ezért érdemes fokoznunk a frusztrációtűrő-képességünket. A coaching gazdag eszköztárával úgy terelgeti a klienseket, hogy ők közben jól érzik magukat, mert a pozitívumokra koncentrálnak a nehézségek helyett.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy növeli a kitartást, ha az életmódváltás folyamatában szövetségre találunk. Ilyen pártatlan, inspiráló társ lehet a coach. Fontosak a reális, elérhető célok, valamint a rendszeresség is. A sikerhez nagyban hozzásegít a vízió, vagyis annak a képe, hogy milyenné szeretnék válni az életmódváltás által, mint ahogy az is fontos, hogy amikor senki sem figyel ránk, akkor is képesek legyünk önmaguk lelkesítésére. Ehhez fontos, hogy tudatosítsuk, milyen előnyökkel jár számunkra az életmód változtatás. Számomra a legnagyobb siker, ha a hozzám fordulók megtalálják magukban azokat az erőforrásokat, amelyek a hétköznapokban teremtő erőként tudnak működtetni.

Mi az, ami biztosan nem hatékony?

A csodavárás. Cselekvő üzemmódra kell kapcsolni, és ha mégsem jó az út, merni kell bevenni a kanyart. Nem biztos, hogy első nekifutásra megtaláljuk a sikerélményt hozó sportot vagy képesek leszünk felszámolni a korábbi életvitelünket. Ez utóbbit is el kell gyászolni, el kell búcsúztatni. Az első lépés mindig a döntés, csak így tudunk igazán elkötelezetten dolgozni az alakunkért, az egészségünkért. A türelmetlenség is zsákutcába visz. Idő kell ahhoz, hogy az új szokások beépüljenek. Aztán akadnak, akik gőzerővel belevágnak az edzésbe, de nem hisznek igazán abban, hogy az erőfeszítéseik megtérülnek. Nem beszélve arról, hogy túlerőltetik magukat, szenvednek az izomláztól, az izomfájdalomtól és aztán hetekig nincs kedvük megmozdulni. Marad a kanapé és a csodavárás.

Hogyan találkozik a coaching módszer és a testedzés?

Maga a coaching elnevezés is a sportvilágból jön, a sportolók mentális felkészítésére használták. Tulajdonképpen egy lelki tréning. A testmozgásnak is lélekgyógyító ereje van és ötvözve a coaching beszélgetéssel különösen hatékony és előrelendítő lehet. Segítségével játékosabbá, szórakoztatóbbá tehető az életmódváltás. Aki nyűgként, küzdelemként, lemondásként éli meg mondjuk az alaktatarozást, előbb-utóbb mindenképpen feladja. A coaching segítségével harmonikus kapcsolatot alakíthatunk ki a testünk és a lelkünk között, javul az önismeretünk és energiát nyerünk ahhoz, hogy kitartóan haladjunk a célunk felé.

Hogyan tudunk harmonikus életmódot kialakítani? Mi a titok?

Az önreflexió, vagyis hogy megtanuljunk figyelni és reagálni a saját működésünkre. Hogy felismerjük az erősségeinket és a gyengeségeinket, hogy olyan szokásokat fejlesszünk ki, amelyek képesek minket kihozni az alacsony energiájú állapotokból és hozzásegítenek egy jobb közérzethez.

Van valamilyen személyes praktikád?

Az egyensúly elvében hiszek. Ha többet eszem, többet is kell mozognom. Ha fáradtabb vagyok, jobban oda kell figyelnem a feltöltődésre. Mindez egy folyamat. Mindannyian úton vagyunk…

Itt tudsz csatlakozni Zsuzsi FB oldalához, ha érdekel a téma és szívesen olvasnál még többet róla!

 

Most pedig megyek és újra átgondolom ezt az alaktatarozás dolgot. :) És Te?

Hegedüs Erika

 

Fotók: Hrotkó Bálint

Comments

comments

Minden vélemény számít!


Újratervezés Napló



Látogass el weboldalamra!




Regisztrálj a blogra

hogy azonnal értesülhess az új bejegyzésekről!



Tréning séta közben:



AJÁNDÉK coaching!



Köszönöm ha meghívsz egy kávéra!

Keresés a blogon

Nézz be ide:


Kövess a Facebookon

Video csatornáim:



Google+:



Twitter:



Inspiráció képekben:







Húznál egy Angyalkártyát?



A CoachOK Szakmai Szövetség alapító tagja vagyok:


Milyen nap is van ma?
Mi a véleményed a blogomról?

blog


Én is!